CROCODILE 2.0_HU

A Kormány 1089/2016. (II. 29.) határozata értelmében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2016. február 16-án intelligens közlekedési rendszerek megvalósítását célzó támogatási kérelmet nyújtott be CROCODILE 2.0_HU néven, amely ¬– a Bizottság 2016. október 8-i döntése alapján – támogatásban részesült. A támogatási megállapodás 2016. november 18. előtt jött létre az Európai Bizottság és az akkori felettes szerv, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) között. A projekt teljes költségvetése 5 935 475,64 EUR, amelyből Társaságunk 2 967 737,82 EUR értékben kedvezményezett, finanszírozása 85%-ban CEF támogatásból, 15%-ban költségvetési forrásból történik (ideértve az ÁFA finanszírozását is). Az NFM és a támogatás kedvezményezettjei (MK NZrt. és Budapest Közút Zrt.) között létrejött hazai Támogatási Szerződés megkötésének dátuma 2017. szeptember 18. volt.

Az 1821/2018. (XII. 27.) Korm.határozat a projekt támogatásának növeléséről és a megvalósítás határidejének módosításáról döntött. A NAP (Nemzeti Adathozzáférési Pont) előkészítése elnevezésű projektelem (amelynek része az előkészítés, a követelményspecifikáció és a hazai jogszabály- és törvénymódosításra irányuló javaslat) immáron teljesült, így elkezdődhetett a NAP fejlesztése. Jelenleg folyamatban van a „Crocodile 2 Elektromos berendezések beszerzése és telepítése” közbeszerzési eljárás megvalósítása. A munkálatok mintegy 83 helyszínen már elkészültek. Új technológiai megoldásként a projekt megvalósításában még Budapest térségében (M0 autóút) Bluetooth technológián alapuló eljutásiidő-kijelző rendszer fejlesztése zajlik.

A Kormány által megítélt többletforrásnak köszönhetően az alapfeladatokon kívül további 18 helyszínen kezdődhetnek meg a munkák.
A projekt két fő területre – információgyűjtésre és automatikus adatcsere kialakítására – összpontosít, és a valós idejű utastájékoztatás megvalósítására hivatott. Mintegy 70 helyszínen telepítenek terepi adatgyűjtő eszközöket (automatizált on-line érzékelők, C-ITS eszközök, forgalomfigyelő és automatizált incidensfelismerő kamerák, webkamerák) és forgalmi menedzsment eszközöket, valamint kiterjesztésre kerül az intelligens tehergépjármű-parkolási rendszer a TEN-T főhálózaton (kb. 100 km-ként). A Nemzeti Adathozzáférési Pont kialakítása mellett a DATEX csomópont frissítésére is sor kerül. A projekt 2019. december 31-én zárul.

Kapcsolódó bejegyzések:
Budapesti CROCODILE projektegyeztetés
CROCODILE 2 megvalósítás folyamatban van
Újabb fontos mérfföldkövet értünk el a CROCODILE 2 projektben
CROCODILE: Mi ez a jószág valójában?
A Nemzeti Adathozzáférési Pont (NAP) bevezetésének menetrendje