Shaun vagyok, a Magyar Közút egyik üzemeltetés-fenntartási mérnöke. 2019. május 14-16. között lehetőségem volt képviselni a társaságot Brüsszelben, két nemzetközi workshopon. De hogyan kapcsolódik a Magyar Közút Brüsszelhez? Röviden valahogy így:
A Magyar Közút tagja a CEDR-nek, amely egy 26 európai közútkezelőt tömörítő szervezet. Ennek az egyik legnagyobb haszna az, hogy lehetőséget ad a tagországoknak közös finanszírozású kutatásokat végezni a közlekedés-tudomány élvonalába tartozó témakörökben. A szervezet minden évben kutatási felhívásokat ad ki, melyeket a tagországok önkéntesen támogathatnak anyagi vagy emberi erőforrásokkal. Ezeket a témákat megbízott tanácsadócégek kapják meg további feldolgozásra, majd az eredményből mindegyik tagország profitálhat. Ilyen összefogás keretén belül vizsgálják például, hogyan válhatnak biztonságosabbá az útkarbantartók munkakörülményei, hogyan csökkenthető a nagy forgalmú utak zajkibocsátása vagy éppen azt, hogyan kell szabályozni a közutak mentén gombamód szaporodó LED-es reklámokat annak érdekében, hogy ne tereljék el a gépjárművezetők figyelmét.
Az idén készülő kutatási felhívások három témakörrel foglalkoztak, melyek közül kettőnek (Biztonságos, okos autópályák és Megújuló energia az úthálózaton) az előkészítésében vettem részt. A szűkkörű munkamegbeszéléseken összesen 10 ország képviseltette magát. Szakmailag is kiemelkedő élmény megtapasztalni, hogy bár azonos téren dolgozunk a külföldi kollégákkal, mind más-más paradigmákat, tudást, tapasztalatot hozunk az asztalhoz.
Az előbbi témakör legérdekesebb alpontja az, amely meglévő autópálya infrastruktúrán vizsgálja a kapacitásnövelés lehetőségét (pl. a leállósávok dinamikus vagy végleges forgalomba vonásával), míg az utóbbi téma olyan régóta fennálló szűk keresztmetszetek leküzdésére irányul, melyek évtizedek óta nehezítik meg a közútkezelők szerepvállalását a megújuló energia hasznosításában. Gondoljunk bele: a Magyar Közútnak is több ezer kilométernyi aszfaltfelülete van, amely nyáron csak gyűjti a hőt. Mekkora eredmény lenne ezt a hőt eltárolni és télen síkosságmentesítésre használni?! Valahogy úgy, ahogy Svédország már teszt jelleggel teszi.
Rengeteget lehet tanulni tehát az ilyen nemzetközi együttműködések során. Kitágítja az ember perspektíváját, nyitottabbá válik a világra, és olyan megoldások is születhetnek, amelyek külön-külön az egyes országokban nem pattannának ki senki fejéből.
Bortei-Doku Shaun
üzemeltetés-fenntartási mérnök